20.01.2016

19.01 jak wykąpać się na mrozie i się nie rozchorować

19 stycznia, według kalendarza juliańskiego, Kościół Prawosławny obchodzi Święto Chrztu Pańskiego, które należy do 12 najważniejszych w ciągu całego roku i zamyka okres Bożego Narodzenia. Dzień wcześniej (18 stycznia) jest uroczyście obchodzony i nazywany Soczelnikiem. Tego dnia odbywa się wielkie święcenie wody. Wierni idą do cerkwi po święconą wodę, którą potem skrapiają wszystkie pokoje w domu, oraz wypijają ją, modląc się
W noc z 18 na 19 stycznia tradycyjnie odbywają się zbiorowe kąpiele w lodowatej wodzie jezior czy rzek lub miejscach specjalnie do tego przygotowanych (chrzcielnicach).
Na zbiorniku wodnym wyrębuje się przerębel (najczęściej w kształcie krzyża), potem odmawiana jest modlitwa i następuje trzykrotne zanurzenie krzyża w wodzie, po czym uznaje sięże zostaje ona uświęcona przez Ducha Świętego. 
         Zródło:Internet
Prawosławni żywią przekonanie, że woda ma w ten dzień cudowne właściwości, oczyści ich z grzechu, choroby i ochroni przed złem. W wodzie należy zanurzyć się trzy razy na znak Trójcy Świętej. Robią to zarówno mężczyzni, jak i kobiety, a nawet dzieci! 
Dla ułatwienia wchodzenia i wychodzenia, do wody wstawiane są schody, teren wokół jest oświetlony, ustawiane są miejsca gdzie można się przebrać, napić gorącej herbaty czy zjeść ciepłą kaszę, a nad wszystkim czuwa pogotowie ratunkowe. Często przywożone są również przenośnie sauny, które umożliwiają natychmiastowe rozgrzanie się

Zapraszam na krótką fotorelację z tego, jak cała ceremonia wyglądała w tym roku w moim mieście (wszystkie zdjęcia pochodzą z Internetu):








Ja sama, w pierwszym roku po przyjeździe do Rosji, spróbowałam jak to jest zanurzyć się na mrozie (wtedy bylo - 19) w lodowatej wodzie. Uwierzcie mi, że wrażenia i odczucia są niezmiemskie, a po wszystkim nie miałam nawet najmniejszego kataru, za to dużo energii i pozytywnego myślenia. Pomyślałby kto, że piszę to ja - nienawidząca zimna i mrozu? ;) 

Czytaj dalej: http://pl.sputniknews.com/polish.ruvr.ru/2013_01_19/W-swieto-Objawienia-Panskiego-w-Rosji-wierni-kapia-sie-w-przereblach/

7 komentarzy:

  1. na samą myśl mi zimno! ;) ale naprawdę przeżycia muszą być nieziemskie.
    pisz nam jak najwięcej o rosyjskiej kulturze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie uwierzysz, ale mi też. Czasem nawet dalej nie wierzę, że ja to zrobiłam ;)
      Postaram się ustosunkować do Twojej prośby :)

      Usuń
  2. Wow! Nie miałam o tym pojęcia! Ale chyba by, się skusiła na taką atrakcje, ot z ciekawości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie wiedziałam, dopóki tutaj nie zamieszkałam :) Trzeba na prawdę mocno wierzyć, albo mieć silną wolę (bo nie tylko wierzący to robią), żeby tego spróbować, ale warto!

      Usuń
  3. Za nic w świecie bym tam nie weszła :P

    OdpowiedzUsuń